Gå til indhold

Kurv

Din kurv er tom

Ansvarlighed



Hos WOUD har vi et stærkt fokus på kvalitet, ansvarlighed og konstante forbedringer af vores processer. Vi ønsker at bidrage til en mere bevidst tilgang til design og produktion og inspirere vores omgivelser. Med vores leverandører, forbrugere og samarbejdspartnere i tankerne arbejder vi målrettet på at optimere vores processer og materialevalg.

Du kan downloade vores CSR-politik her.

 

Vores designprincipper

Når vi udvælger nye designs, sker det ud fra en række grundlæggende principper. Vi lægger vægt på innovation, nænsomme detaljer, ærlighed og enkelhed. Alt sammen forankret i den skandinaviske designtradition.

For at sikre et sammenhængende udtryk på tværs af vores kollektion har vi udviklet "WOUD Design Promises", et sæt principper, der skal afspejle sig i hele designudvælgelsesprocessen. Principperne udspringer af vores brand-DNA og vision og understøtter vores sideløbende arbejde med at skabe en mere ansvarlig organisation.

 

 


DE 10 DESIGNPRINCIPPER

1. Designet skal vække en umiddelbar tiltrækning, en følelse af "kærlighed ved første blik".

2. Designet skal indeholde et strejf af innovation, enten i form, funktion eller materialevalg.

3. Designet skal passe ind i vores eksisterende kollektion eller bidrage til brandets udvikling.

4. Designet skal adskille sig markant fra eksisterende designs på markedet.

5. Materialevalget skal gennemtænkes og muligheden for genanvendte materialer skal overvejes.

6. Designet skal kunne stå alene men også fungere i en moderne kontekst.

7. Designet skal have en klar funktion og opfylde et reelt behov.

8. Det må ikke kannibalisere et andet WOUD-produkt.

9. Konstruktionen skal optimeres for at reducere emballagevolumen og forbedre brugeroplevelsen.

10. Designet skal, hvor muligt, kunne integrere et ansvarligt element.

  



Pejlemærker

For at arbejde målrettet og realistisk har vi defineret tre nøgleområder, der danner grundlaget for vores produktudvikling.


Emballage

Vi har arbejdet intensivt med at forbedre vores emballageløsninger og har gjort store fremskridt. I tæt samarbejde med vores leverandører har vi udfaset polystyren, introduceret cirkulære og genanvendelige materialer og optimeret volumen og mængden af emballage. Vi bevæger os væk fra en brug-og-smid-væk-kultur og fortsætter med at udvikle vores tilgang.

 

Materialer

Vi tror på, at de mest ansvarlige produkter er dem, der holder længe. Derfor fokuserer vi på holdbare materialer og en gennemtænkt ressourceanvendelse. Et produkts aftryk begynder med dets råmaterialer og måden, de anvendes på.


Udvikling og design

Vi er engagerede i ansvarlig udvikling med fokus på innovative materialer og produktionsmetoder. Med HIDN Design Language har vi skabt en ramme for at optimere produktionsprocesser og minimere materialespild. HIDN er ikke blot et værktøj for os selv, men også en platform, vi deler med designstuderende for at give næste generation af designere en stærkere forståelse af bæredygtig produktudvikling.

Derudover er et naturligt step i vores produktudvikling at designe for disassembly, så vores produkter er lette at skille ad og reparere. Vi tilbyder reservedele til nøglekomponenter, hvilket gør det muligt at forlænge produkternes levetid.

 

 


CODE OF CONDUCT

Vores produkter er skabt til at holde - og det i sig selv reducerer belastningen på miljøet. Vi stiller høje krav til vores leverandører og sikrer, at de arbejder under ansvarlige og etiske forhold. Vores leverandører og producenter skal overholde vores etiske retningslinjer, inden produktionen kan begynde. Dette sikrer fair arbejdsforhold og en ansvarlig tilgang til miljøet.

Læs vores fulde Code of Conduct her

 

Vores principper

Vi følger FN’s Global Compact-initiativ og arbejder ud fra følgende 10 principper:

Menneskerettigheder

1. Virksomheder bør støtte og respektere beskyttelsen af internationalt anerkendte menneskerettigheder.

2. Sikre, at de ikke medvirker til krænkelser af menneskerettighederne.


Arbejdsforhold

3. Virksomheder bør opretholde foreningsfrihed og retten til  kollektive forhandlinger.

4. Virksomheder bør eliminere alle former for tvangsarbejde.

5. Virksomheder bør bidrage til at afskaffe børnearbejde.

6. Virksomheder bør eliminere diskrimination i ansættelsesforhold.

 


Miljø

7. Virksomheder bør tage en forsigtighedstilgang til miljømæssige udfordringer.

8. Virksomheder bør tage initiativer til at fremme miljømæssig ansvarlighed.

9. Virksomheder bør bidrage til udvikling og spredning af miljøvenlige teknologier.


Anti-korruption

10. Virksomheder bør modarbejde alle former for korruption, herunder afpresning og bestikkelse.

  

 

Æstetisk bæredygtighed

Vi tror på, at de mest ansvarlige produkter er dem, der har en lang levetid. Dette opnås gennem kvalitetsmaterialer, et tidløst udtryk og den følelsesmæssige værdi, design kan skabe. Hvis et produkt har en særlig betydning for os, og hvis det holder sig smukt gennem årene, vil vi beholde det længere - og måske endda give det videre.

Vi kalder det æstetisk bæredygtighed.

Vores kollektion er skabt med henblik på at bevare både funktionalitet og æstetik over tid. Vores designs er ikke trendskabende sæsonvarer, men tidløse elementer skabt til at blive brugt - år efter år.

 

 

En naturlig del af WOUD 

Vi arbejder ud fra principper om gennemsigtighed, ansvarlighed og kvalitet. Alle nøgleværdier, der afspejler sig i alle dele af vores brand.

Vi udvælger råmaterialer med omhu og betragter produkter med lang levetid som en naturlig del af den skandinaviske designtradition. Med en bevidst tilgang til innovative materialer stræber vi konstant efter at reducere vores aftryk på miljøet.

Vi er klar over, at vi endnu ikke er, hvor vi gerne vil være. Men vi ser vores tiltag som skridt i den rigtige retning. En retning, vi vil fokusere endnu mere på i de kommende år.


 

En følelse af at være familie

Vores ansatte er vores vigtigste ressource, og vi værdsætter en arbejdsplads baseret på åbenhed, samarbejde og et fladt hierark. Som en familieejet virksomhed værner vi om en kultur, hvor alle bliver hørt, og hvor samarbejde er nøglen.

Selvom vores rødder er danske, giver vores samarbejde med salgsrepræsentanter, designere og leverandører fra hele verdenr et kulturelt dynamisk og internationalt arbejdsmiljø. Når vi byder nye medarbejdere velkommen, gør vi det på baggrund af deres kompetencer og faglige kvalifikationer - uanset alder, køn, religion eller etnicitet.