Eksperimentale og interaktive designs


Oleg Pugachev, der oprindeligt kommer fra Rusland, har base i Berlin. Han har boet i Tyskland i mere end halvdelen af sit liv og dimitterede fra Berlin-Weißensee School of Art and Design i 2013. Med sin uddannelse i produktdesign begyndte han at arbejde for internationale arkitekt- og tegnestuer indtil 2015, hvor han etablerede sit eget studie med fokus på møbeldesign. 

Han designer udfra idéen om, at en designproces altid er bestemt af en blanding af indbyrdes afhængige faktorer som materiale, funktion, teknologi og æstetik. Han er særligt drevet af, at forholdene altid varierer fra projekt til projekt, og at opskriften ikke er helt kendt på forhånd. At gøre hans individuelle intuition til en væsentlig del af hans tilgang.

En tilgang, der også afspejler sig i udtrykket og designprocessen ved Jeu de dés, Monolith og Suspended

“Mit udgangspunkt var, at jeg ville designe en lille genstand, der havde en klar og tydelig funktion. Ved at bruge 3D-programmer som min primære skitsebog i designprocessen fik jeg mulighed for at have en åben og udforskende tilgang, hvor jeg kunne afprøve en masse forskellige idéer. En tilgang, der resulterede i det dynamiske design, Jeu de dés,” forklarer Oleg Pugachev. 

Derudover er Oleg Pugachev vinderen af den første HIDN Designkonkurrence. Med sit design, Monolith, udtrykte han filosofien bag HIDN designkonceptet. Anvendelsen af HIDN i det te produkt er veludført og bevidner om effektivitet - ikke kun i materiale - anvendelsen, men også i løsningen af problemet med at tilpasse de forskellige huller til pindene. En ekstra fordel er, at den, på grund af sin lille størrelse, kan fremstilles af restmateriale.