En designdialog med Magnus Pettersen
Vi har sat os ned med designeren Magnus Pettersen, den kreative kraft bag vores Kimono og Parallel borde, for at tale om hans tilgang til design. Fra de første streger i skitsebogen til hans fokus på tidløse former og naturlige materialer fortæller Magnus, hvordan han udvikler møbler, der både er smukke og skabt til at forblive relevante, som tiden går.

Hvordan begyndte din interesse for at designe møbler?
Det er svært at pege på det præcise øjeblik, hvor det begyndte. Når jeg ser tilbage, tror jeg, interessen voksede gradvist gennem hele min opvækst.
Min bedstefar boede lige ved siden af og drev en møbelforretning med værksted i kælderen. Han reparerede møbler for sine kunder, og når mine bedsteforældre passede mig, tilbragte jeg timevis i værkstedet, omgivet af duften af frisk savsmuld, mens jeg så ham arbejde.
Mine forældre har altid værdsat og investeret i veludførte møbler, og det blev ganske enkelt en naturlig del af vores hjem. At vokse op i det miljø lærte mig at se møbler ikke blot som funktionelle genstande, men som noget, der, når det er godt lavet, kan forblive en del af dit hjem hele livet.
Godt design er, når…
For mig handler godt design om tre ting. For det første skal det være smukt og æstetisk tiltalende. For det andet skal det være funktionelt og have et klart formål. Og endelig skal det være fremstillet af de mest passende, og helst de bedste materialer, til netop den type objekt og dets designsprog.
Hvad betyder idéen om ‘tidløst design’ for dig?
Tidløst design er ikke altid let at sætte ord på. For mig handler det om at skabe noget, der føles naturligt hjemme, uanset omgivelserne. Et møbel, der passer lige så naturligt ind i et 200 år gammelt landhus i den engelske landsby, som i en renoveret industriel lejlighed i New York. Det er den slags design, der ikke styres af trends, men har en tidløs kvalitet.
Hvordan vil du beskrive essensen af dit designsprog?
For mig handler det om at skabe tidløse objekter med karakter, som skaber en varig forbindelse til forbrugeren. Møbler, som folk kan få et forhold til og beholde i mange år. Jeg tænker nøje over hver eneste detalje. Fra den overordnede form til de mindste elementer, så designet både er smukt og funktionelt. Et design skal føles godt at leve med, det skal ikke kun være smukt at se på.
Hvor finder du inspiration?
Jeg føler oprigtigt, at inspiration kan komme alle steder fra, så længe man er åben, for at lægge mærke til den. Jeg holder altid øjnene åbne. Ofte er det små, tilfældige og uventede detaljer i verden omkring os, der fanger min opmærksomhed. Særligt rejser er en stor inspirationskilde for mig. Når jeg er væk hjemmefra, har jeg en tendens til at udforske mere, se nærmere og opdage ting, jeg ellers ville overse. Det er ofte noget uperfekt, der fanger mit blik og starter en idé. Jeg finder også inspiration i at tænke over, hvordan ting bliver fremstillet. Produktionsprocesser og materialernes egenskaber kan ofte føre til nye koncepter eller detaljer i mit arbejde.


Hvilken del af designprocessen føles mest som ’hjem’ for dig?
Mit arbejde begynder som regel med en konkret idé, og derfor er skitsering det sted, hvor jeg føler mig mest hjemme. Det er her, koncepterne begynder at tage form på papiret, inden de bliver håndgribelige. Derfra er prototyper og prøver afgørende for min proces. At se et design i fuld størrelse og med rigtige materialer, fortæller meget mere, end tegninger kan. Inden da, foretrækker jeg at lave hurtige mockups, nogle gange af karton, andre gange 3D-printet. De kan være grove og skrøbelige, men de hjælper mig med at forstå proportioner og detaljer i et tidligt stadie, hvilket gør resten af processen mere flydende og fokuseret.
Hvordan vil du beskrive dit eget hjem?
Vi bor i et typisk rækkehus i Bristol, bygget i slutningen af 1800-tallet. Mange af de gamle, originale detaljer er bevaret, samtidig med, at vi har gjort indretningen mere enkel, så rummene føles mere åbne, både hvad angår møbler og belysning. Det er nok ikke overraskende, at vores hjem er møbleret med en blanding af mine egne designprototyper, specialfremstillede møbler og udvalgte produktionsdesigns fra forskellige mærker. Derudover har vi gennem årene samlet mange vintage-møbler med hver sin egen lille historie. Stilarterne varierere en del, men fordi næsten alt er lavet af naturlige materialer, føles det hele alligevel forbundet og harmonisk.
Er der bestemte materialer, farver eller former, du altid vender tilbage til?
Som mit hjem afslører vender jeg altid tilbage til naturlige materialer. De udviser en særlig ærlighed gennem teksturer, varme og unikke variationer, som kunstige materialer sjældent kan give. Uanset om det er træ, sten eller natur sten, ældes de smukt og får karakter over tid, og det holder jeg meget af.
Er der bestemte designretninger eller tidsperioder, der interesserer dig lige nu?
Lige nu er jeg især fascineret af Arts & Crafts-bevægelsen. En bevægelse, der er en reaktion mod industriel masseproduktion og hylder håndværkets værdi, naturlige materialer og enkle former. Jeg er særligt fascineret af grundtanken om, at de ting, som vi bruger i hverdagen, både skal være smukke og veludførte. Det er en tilgang, der stadig føles meget relevant for nutidens design.
